lørdag 5. februar 2011

Algebrafliser

Vi gjorde et forsøk på å bestille algebrafliser sist vi skulle kjøpe inn konkretiseringsmateriell, men forgjeves: ingen av de norske katalogene hadde algebrafliser med. Dermed fikk niendeklassingene mine klippe ut sine egne, ett sett av rød papp til positive størrelser, og ett sett av blå papp til negative størrelser.

Elevene reagerer ganske forskjellig på flisene. Noen synes de små bitene er irriterende distraksjoner fra regningen, mens andre trives med å modellere algebraoppgavene med fliser. Jeg synes flisene har vært nyttige både til å overbevise elever om at bare like ledd kan legges sammen (det er lett å vise at 3x + 2 ikke blir det samme som 5x!), og til å holde orden på fortegn og regnetegn. I det minste er de et middel til å variere undervisningen innenfor en økt på 90 minutter.

Jeg savner imidlertid ferdige oppgaver til algebraflisene. Læreboka jeg underviste fra i USA hadde egne sider med oppgaver for algebrafliser som en del av introduksjonen til hvert nye algebraemne. Det hadde vært stas med tilsvarende ferdige modelleringsoppgaver på norsk. Vet noen hvor en kan finne dette?

1 kommentar:

  1. Gammelt innlegg dette, ser jeg. Men ramlet tilfeldigis over det. Om du ikke allerede har funnet det:
    http://www.inter-ped.no/Oslo/Undervisningsopplegg%20for%20ungdomstrinnet%20om%20likninger%20og%20annen%20algebra.pdf

    SvarSlett